Grenzen van automatische kleurtemperatuur

Automatisch of zelf doen: allebei niet goed

Onder extreme omstandigheden kan de automatische correctie van de  kleurtemperatuur in de camera of tijdens de nabewerking in bijvoorbeeld LightRoom te ver gaan. De rode tinten die bij zonsondergang de voorwerpen in de late avondzon kleuren moeten niet te veel door blauw gecompenseerd worden. Ze moeten wel rood blijven. Automatische kleurtemperatuur geeft niet altijd het gewenste effect. In de onderstaande foto’s is te zien hoe de foto iets te blauw wordt als de camera en/of LightRoom het rood in het licht wil compenseren en wat er juist gebeurt als je het rood wilt benadrukken. Eigenlijk zijn ze allebei onbevredigend, want je wilt toch wel iets van het koele blauw behouden. Het probleem is dat niet al het licht in dezelfde foto een gelijke kleurtemperatuur heeft. Verschillend licht valt op verschillende delen van de scene.  Daardoor moet je verschillende delen van de foto verschillend behandelen. Het licht direct van de ondergaande zon heeft een lager kleurtemperatuur en het licht vanaf de rest van de lucht heeft een hoge kleurtemperatuur.

Alternatief: de rode tinten versterken zonder grote verandering van kleurtemperatuur

In de derde foto heb ik dit geprobeerd door de kleurtemperatuur niet veel te veranderen maar de kleuren rood, oranje en blauw afzonderlijk in te stellen. Ik vind hem beter. Bij dit soort foto’s is het de kunst om weer te geven wat je hersens waarnemen. De camera kan dat niet en als die dat wel lijkt te kunnen via slimme algoritmes, dan is het de vraag of we het daarmee eens zijn.

Kleurtemperatuur een beetje omhoog (5158) en de rode, oranje en blauwe tinten versterkt.