Dramatische luchten met HDR

Ik houd eigenlijk niet van HDR. Ik vind het vaak smakeloos zoals landschapsfotografen de luchten zo manipuleren dat ze niet alleen onnatuurlijk rood en blauw gekleurd zijn maar ook zo zwaar dat ze elk moment naar beneden dreigen te vallen. Mijn afkeer van dit soort fotografie heb ik in een eerdere presentatie uitgebeeld. Maar toch is HDR af en toe wel leuk en effectief om een bepaalde stemming mee over te brengen. Hierbij twee voorbeelden: wolkenluchten bij Poelgeest en de heide  bij Dwingeloo. Overigens kunnen deze foto’s even goed zonder HDR gemaakt worden, zie onder.

De lucht boven Poelgeest

Aan de rand van een “natuur”-gebied staat een mooie oude molen. Daarachter staan de moderne flats en eengezinswoningen. Dreigend hingen de wolken daarboven. Hierbij een poging om die stemming vast te leggen, toch maar een keer met HDR.

Het histogram van deze foto omvat alle tinten van puur zwart tot volledig wit. Dit histogram is nergens afgesneden, nergens te zwart of te wit. Dat is wel anders bij de drie opnames waaruit deze HDR geconstrueerd is: belichting 0, -2 en +2. Dat zijn over het algemeen goede waarden bij zo’n sensor van topkwaliteit als van de D610. Kleinere waarden kan die camera zelf wel overbruggen.

De linker opname is niet slecht, alleen is het rechtergedeelte, de witte kant, afgesneden. Hier gaat dus informatie verloren. Bij de middelste opname, sterk onderbelicht, hebben we gedetailleerde informatie over de wolkenlucht. Of de rechter foto nog iets heeft bijgedragen, betwijfel ik.

Drama op de heide

Onderstaande foto maakte ik in het Dwingelder veld eind 2020. Het is het produkt van een HDR met drie belichtingen en een bewerking met Lightroom van de zwarte en witte tinten in de foto. Er zijn mensen die deze foto mooi vinden. Ik vind het zelf op de rand van kitsch.

 

Zonder HDR vrijwel hetzelfde resultaat op basis van een enkel RAW-bestand

Omdat RAW-files veel informatie over de schaduw- en hooglichtenkant bevatten, kunnen vrij eenvoudig foto’s van landschappen met hoog contrast worden gemaakt zonder HDR. De foto’s hierboven hadden even goed zonder HDR gemaakt kunnen worden. Met JPG’s was dit niet mogelijk geweest.

Deze foto’s zijn op basis van de foto’s zonder onder- of overbelichting en met correctie van schaduwen en hooglichten. Ze zijn niet echt anders dan de HDR-foto’s, even mooi of even lelijk.

Poelgeest

Hierboven staat het histogram van de oorspronkelijke foto. Hier zijn duidelijk hooglichten verloren gegaan. Dit zou tot de foute conclusie kunnen leiden, dat hier een HDR-opname nodig zou zijn. Maar het histogram geeft de JPG weer en niet de info in het RAW-bestand! In het RAW-bestand is nog veel informatie over de hooglichten aanwezig, zodat die eenvoudig hersteld kunnen worden in het JPG-bestand. Na correctie (schaduwen +100, hooglichten -100) zie het histogram er zo uit, dus zonder afgesneden hooglichten, bijna gelijk aan het histogram van de HDR.

Dwingeloo

Correctie van de opname zonder onder- of overbelichting. Vrijwel gelijk aan de HDR-foto.

Terug naar Dynamisch bereik in digitale foto’s

Print Friendly, PDF & Email

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *