Mijn fietstochten in Polen

Ik ben in 2018 in het Noorden en Noordoosten van Polen gaan fietsen. In 2019 heb ik die tocht voortgezet: toen heb ik het Oostelijke en Zuidoostelijke deel van de Green Velo route gefietst.

Mijn tochten in 2018 en 2019

Noord Oost Polen 2018 (1100 km)

De Wisła

De tocht begon in Bydgoszcz. Vandaar volgde ik een groot stuk de rivier de Wisła, voornamelijk langs de international fietsroute R1. Die buigt nog vóór Gdańsk naar rechts af richting Sztum en Elbląg. Prachtige licht glooiende landschappen bij de rivier. Overal ooievaars, korenbloemen en vooral rust en leegte. Voorbij Elbląg begon ik voor de rest van de tocht de Green Velo route te volgen. Je komt dan al snel bij de Zalew Wiślany, de lange brakwaterlagune die helemaal doorloopt tot aan Kaliningrad. Langs mooie stranden bij Tolmicko gaat het dan naar de interessante stad Frombork. Ik heb daar niet de hele GV langs de kust gevolgd maar ben direct naar Braniewo gefietst.

Mooie stranden …

Vanaf dat moment laat je het Oostzeegebied achter je liggen en begint er een interessante tocht door het Noorden van Polen langs de grenzen van achtereenvolgens de Russiche enclave (Kaliningrad), Litouwen en Wit Rusland. Honderden kilometers mooie weidelandschappen, meren, dorpen met ooievaars en bossen. Er zijn wel wat heuvels, maar nergens wordt het bergachtig. De stad Lidzbark Warmiński is een welkome afwisseling na alle kleine dorpen.

Mazurische meren …

Verder naar het Oosten langs prachtige Mazurische meren bij Węgorzewo en dan naar het interessante drielandenpunt Rusland-Polen-Litouwen. Na prachtige stukken door bossen en langs meren naar Suwałki bereik je tenslotte na een mooie rit langs het riviertje  Czarna Hańcza  het meest Oostelijke punt van deze tocht bij Mikaszówka, bij een van de sluizen in de waterweg naar Wit Rusland.

Bierbrza

Hierna rijd je een stuk naar het Zuid Westen naar misschien wel het mooiste gedeelte van deze tocht: naar het nationale park van de Biebrza, prachtige natuur, mooie kleine dorpen, kerkjes en de onvermijdelijke ooievaars. Vanaf dit punt heb ik niet de hoofdroute van Green Velo gevolgd, maar een zijtak naar Łomża, iets ten Westen van de hoofdroute. Van Łomża volgde ik voornamelijk de R11 om in Różan te overnachten. De volgende dag fietste ik naar het stationnetje van  Pasleki, waar ik de trein nam Naar Warzawa.

Oost Polen 2019 (940 km)

Ik was het eerst helemaal niet van plan, maar omdat ik intensief met de Poolse taal bezig was, dacht ik dat het wel leuk zou zijn om de tocht van 2018 af te maken, d.w.z. de Green Velo Route te vervolgen. Ik reed deze keer de Green Velo Route van Białystok tot Rzeszów.

In het bos van Białowieża

Deze tocht volgt voor een heel groot deel de grenzen van Wit Rusland en de Oekraïne. In 2018 was ik via Łomża naar Różan gereden. Deze keer vervolgde ik de tocht in Białystok, niet zo ver van het Biebrza-gebied waar ik in 2018 doorheen reed. De route in 2019 volgde vrijwel zonder uitzondering Green Velo. Vanaf Białystok met een boogje naar Michałowo en dan naar de prachtige bossen van Białowieża. Na Hainówka gaat de tocht iets verder van de Witrussische grens verder. Vanaf Czeremcha nam ik, om de route iets in te korten, een andere route dan de GV, veel dichter langs de Witrussische grens via Zubacze en Tokary. In deze omgeving niet alleen prachtige natuur maar ook mooie (vooral) orthodoxe kerken. Tenslotte bij Mielnik weer op de GV. Hier de rivier de Bug overgestoken met een heel eenvoudig met menskracht en de stroming van de rivier (*) bewogen pontje. Dit pontje vaart regelmatig. Het pontje iets verderop (bij Niemirów) vaart vaak niet als het water te laag staat. Het landschap bij de rivier is prachtig.

Het pontje over de Bug

De route volgt hierna op korte afstand de grens. Tegenover de lelijke Poolse stad Terespol bevindt zich de Witrussische stad Brest. Ten Zuiden hiervan kom je langs Kodeń, een stad vol katholieke en orthodoxe kerkgebouwen. Bij Włodawa kom je opnieuw in de buurt van een drielandenpunt: Wit Rusland, Polen, Oekraïne.

Zamość

De GV-route gaat verder via Sobibór, de plaats waar het leven van tienduizenden Joden geeindigd  is. Vlak voor Sobibór bevindt zich Okuninka, een tamelijk vulgaire badplaats aan een meer. Okuninka bestaat vooral uit goedkope restaurants, stranden en zuiptenten. Niet zo veel kilometers hierna is er eindelijk weer eens een stad:Chełm. Op een heuvel staat een indrukwekkende kerk. De route na Chełm verwijdert zich steeds verder van de Oekraïense grens. Je komt door het leuke plaatsje Krasnystaw, maar niet door Zamość. Ik heb wel een extra dag genomen om die stad (UNESCO erfgoed) te bekijken. Zeker de moeite waard. Na een stuk rijden in richting Zuid Oosten en Zuid kom je weer bij de Oekraïense grens, die in Zuidwestelijke richting loopt.

Radruż

Hier zijn weer prachtige orthodoxe kerken te bewonderen in de buurt van Horyniec Zdrój, Radruż en Wielkie Oczy. De route loopt tenslotte naar de aantrekkelijke stad Przemyśl, een stad die gelukkig nog niet door het stedentrip-volk ontdekt is.

Na Przemyśl wordt de Green Velo route lastiger. Hoewel er hier geen hoge bergen zijn – het wordt hier nergens veel hoger dan 400 meter – zijn de wegen op veel plaatsen veel te stijl. Fietsen lukt dan nauwelijks meer. Ik was blij dat ik hier nergens meer dan 60 km per dag had gepland. Mijn tocht eindigde in Rzeszów. In principe kan je nog een stuk verder via Lublin naar Kielce. Dat misschien een andere keer.

Przemyśl

(*) Waarschijnlijk werkt dit pontje volgens het principe van de gierpont. Door het scheef zetten van de boot krijgt de stroming van de rivier er vat op en gaat de boot langs de kabel naar de overzijde van de rivier. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Veerboot.