Zwart-witfotografie
In zwartwitfotografie worden alle kleuren als grijs, ergens tussen puur wit en puur zwart, weergegeven. Een manier om van een kleurenfoto een zwart-witfoto te maken is de verzadiging van alle kleuren op 0 te zetten. We houden alleen de lichtheid over (in het HSL-systeem: we houden alleen L 0ver, H en S zijn verdwenen). Het probleem is dan wel dat we alle contrasten tussen kleuren kwijtraken. De gele paprika steekt niet meer af tegen de groene slabladen waarop die ligt. De gele wolken hebben nauwelijks contrast meer met de blauwe lucht eromheen. In dat geval moeten we de kleuren vertalen in de waargenomen lichtheid van die kleuren: in de landschapsfoto maken we blauw donkerder en de slabladen achter de paprika maken we donkerder door het groen te reduceren. Vroeger deden we dit soort dingen met bijvoorbeeld geelfilters voor de lucht en roodfilters om het groen donkerder te maken. Nu is er veel meer mogelijk in Lightroom en Photoshop. Met de geelfilter-voorinstelling van Lightroom wordt de lucht donkerder maar behoud je het contrast van de gele bloemen met het gras. Met een blauwfilter zie je niets van dat contrast.
Het leuke van Lightroom is dat je heel gemakkelijk meerdere kleuren apart kunt instellen. De volgende zwart-witfoto staat vrij ver weg van het origineel (zoals zwart-witfoto’s eigenlijk altijd). Hij is zo gemaakt dat je het contrast tussen de blauwe en groene delen van de zee goed ziet en dat de wolken mooi tegen een donker gemaakte lucht afsteken.
Om de wolken te benadrukken het geel op +100 gezet. Een overdreven donkere lucht door blauw op -58. In tegenstelling tot het origineel is het gras op de berg nu lichter dan de lucht. Met aqua op +41 zie je de verschillende kleuren op zee als verschillende grijstinten. Zomaar een voorbeeld. Kan ook anders. Smaken verschillen.
Een hele goede behandeling van dit onderwerp vind je in een van de uitstekende boeken van Michael Freeman: Black & White Photography – the timeless art of monochrome, Ilex, 2017.